S/V Active

I 2015 sejlede M/S BIBIANA med S/V Activ. Activ blev oprindeligt bygget som ishavsskib i 1951 på Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg for rederiet A.E. Sørensen, til brug i Grønland. Skibet er det sidste historiske sejlskib, der fortsat foretager ekspeditioner i arktiske egne.

Oprindeligt var S/V Activ rigget som galease. Det vil sige, at det var rigget som et tomastet sejlskib med skrog som en yacht og dertil rigget med et gaffelsejl. Skibet har en lasteevne på 211 ton og længden i dækket er 29,4 meter, bredden er 7,2 meter og dybden 3,35. Skibet er bygget i egetræ fra træer, som er op til 160-200 år gamle.

Under Sail_LOW2

I perioden 1958-1963 sejlede Activ kystfart i Østgrønland. Når atlantskibene ankom fra København eller Reykjavik, sejlede Activ med forsyninger til bopladserne og udstederne. Skibet indgik desuden regelmæssigt i paketfarten mellem Nordatlantens Brygge i København og Ammassalik i Grønland.

Skibets første ejer var skibsfører R.P. Sørensen, der gav skibet navnet Mona. I 1953 blev skibet købt af A.E.S., som omdøbte det til Svendborg og indsatte det på Grønlandsfarten under Kongelig Grønlandsk Handel i 1958. Først i 1963, da skibet blev solgt til Einer Sørensen, fik det sit nuværende navn; Activ. Sørensen sejlede fragt med Activ indtil 1976, hvor arkitekten Volkwin Marg købte skibet. Marg bibeholdt navnet Activ og fik, i årene 1978-1980, rigget skibet om til en bramsejlsskonnert, det vil sige et sejlskib med mindst to skonnertriggede master. Med stor æstetisk sans ombyggede Marg skibet, så det kom til at fremstå som et fragtskib fra slutningen af 1800-tallet, med den forskel, at hvor der før var lastrum, er der i dag indrettet kahytter, saloon pantry mv.